Absintmerken

Absinthe bonne amie

picasso (11/21/07 om 19:21:38):

Gegroet heren,

Tis al eeuwen geleden dat ik nog iets poste op dit forum, maar mijn nieuwsgierigheid dwingt me deze vraag te stellen: iemand al de Absinthe bonne amie geproefd? Totnutoe zag ik alleen nog maar een recentie op "l'heure verte", maar daarop afgaande lijkt ze dus wel helemaal mijn ding: een kruidige verte in de lijn van de Montmartre of de Balance. Nu ja, het is een Emile Pernot - product, dus over de kwaliteit maak ik mij alvast geen zorgen. Alleen, heb nog nergens gevonden waar ze die verkopen... Als iemand 'm al eens geproefd heeft en bij deze ook weet waar ze te koop aangeboden is, laat dat dan gerust maar weten.

 

radioflux (11/21/07 om 19:47:02):

picasso schreef:

Gegroet heren,

Prettig te horen dat dit forum nog steeds niet door dames gelezen wordt.

 

Helfrich (11/21/07 om 21:09:09):

Waarschijnlijk bedoel je de Belle Amie, gedistilleerd voor Luc Rodriguez bij Pernot. Ik heb haar geproefd toen ze nog jong was (afgelopen voorjaar). Ik was niet verkocht, maar het is een zeer goede absint. Inderdaad bijzonder kruidig, maar niet te vergelijken met Montmartre.

Belle Amie is gedistilleerd naar een enigszins atypisch historisch recept, als ik me niet vergis met alant. Destijds vond ik vooral de koriander eruitspringen (ietwat zeepachtig).

De vergelijking met Balance vind ik ook niet opgaan. Die is veel vlakker en rechtlijniger (en heeft bovendien die kleurtruc van Matter ondergaan -- de batch Belle Amie is inmiddels feuille morte, wat misschien niet optimaal, maar wel mooier is).

 

Helfrich (11/21/07 om 21:13:56):

radioflux schreef:


Prettig te horen dat dit forum nog steeds niet door dames gelezen wordt.

Ik schrik ze af met mijn scabreuziteiten en met mijn gruwelijk misvormde trekken.

 

picasso (11/21/07 om 21:57:41):

In de eerste plaats mijn excuses voor de ontegensprekelijk lichtjes sexistische intro. Ik kan het maar niet helpen, maar bij distillaten en alcoholische dranken moet ik toch altijd eerst aan mannen denken, tevens misschien ook omdat ik op dit forum inderdaad nog niet zo vaak vrouwelijke absintheurs (wat zou het vrouwelijke daar trouwens van zijn?) ontmoet heb. Nuja, ik bedoelde uiteraard de belle amie, en afgaande op de beschrijvingen van Monsieur Santiago, leek die wel veelbelovend. Ik vind het trouwens ook een mooi en eenvoudig etiket, en ik verkies over het algemeen wel een mooie "feuille morte" kleur boven het appelgroen van de meeste matter-distillaten. Enfin, als iemand weet waar ik ze eens kan proeven, ik ben er wel voor te vinden... En om toch nog maar wat door te vragen, wat vinden jullie van dat andere nieuwe distillaat van Pernot, de Roquette 1797?

 

Helfrich (11/21/07 om 22:51:56):

Die heb ik nog niet geproefd. Wel de voorganger, de 1797. Mijn beleving daarvan was heel merkwaardig. Aanvankelijk was ik laaiend enthousiast en later vond ik er niet veel meer aan. Ik vermoed dat dat komt door de zeer geurige en fruitige alsem. Die enthousiasmeert en betovert, terwijl je pas later beseft dat het recept niet zo heel geweldig is.

De Roquette is anders (en ik meen ook gebaseerd op een ander recept). Overeenkomsten zijn denk ik wel die bijzondere alsem en een bescheiden anijsaandeel.

 

Helfrich (12/03/07 om 23:01:14):

Oh, pardon. Ik verneem zojuist dat Belle Amie de beste absint ooit is. Beter dan vintage en beter dan de beste HG. Het begin van een nieuw tijdperk, zeg maar.

Toch jammer dat ik Belle Amie slechts zeer goed en niet helemaal geweldig vind. Jammer van die koriander, ook. En jammer voor Oliver Matter dat herfstkleuren het helemaal gaan worden in 2008.

 

sixela (12/03/07 om 23:27:49):

Helfrich schreef:

Oh, pardon. Ik verneem zojuist dat Belle Amie de beste absint ooit is.

Tja, dat dacht Absomphe ook over de Verte de Fougerolles als die uitkwam.

Makkelijk ontvlambaar, die kerel.

Ondertussen is mijn tweede fles Verte de Suisse *eindelijk* die dominante hyssopus van de kleuring kwijt. Eindelijk weer dat kleine Burnt(tm) kantje dat de Jades zo apart maakt.

 

Absintmerken